Taller “Eines de visualització de dades”

Dins el cicle Estiu Open Data al Cibernarium, que organitza IT Academy de Barcelona Activa juntament amb Iniciativa Barcelona Open Data, aquest dijous 6 de juliol es va portar a terme el taller dedicat a les eines de visualització de dades de la mà de la Laura Aragó, periodista de dades a La Vanguardia.

La Lourdes Muñoz, Presidenta d’Iniciativa Barcelona Open Data, va donar el tret de sortida a la sessió presentant el taller i les properes Jornades Divulgatives per a empreses “Les dades obertes, un valor per al meu projecte” que tindran lloc el 9 de juliol, unes jornades que també són emmarcades a la setmana Estiu Open Data al Cibernarium.

Tot seguit, va ser l’Eli Vivas, periodista de dades i co-fundadora d’Story Data, l’encarregada de presentar a la ponent del taller. L’Eli Vivas va explicar que “en l’àmbit local, al món de les dades ens coneixem gairabé tots, per tant conec el treball de la Laura”. De manera que els assistents al taller, tal com va introduir Vivas, van poder conèixer de primera mà quines són les eines que utilitza dia a dia una periodista de dades a la seva feina.

Així, la Laura Aragó va parlar de les eines que més utilitza a l’hora de muntar les seves peces periodístiques. Va començar explicant primer aquelles que fa servir pels gràfics i després les que utilitza per crear mapes.

L’eina a la què més recorre és Datawrapper. Tal com va explicar la Laura, aquesta eina és molt fàcil de fer servir perquè és molt intuïtiva, i no cal saber res de programació. A més, un dels detalls que va assenyalar va ser que és una eina responsive, és a dir, que tots els productes que s’elaboren amb aquesta eina s’adapten a les pantalles de qualsevol suport, sigui ordinador, mòvil o tauleta. La Laura es va aturar a aquest per explicar-ho perquè “els gràfics i els mapes responsives són molt útils avui dia que consumim informació en diferents plataformes”. Tota una certesa. Gràcies als telèfons intel·ligents i tauletes, accedim a la informació mitjançant diferents suports i per tant, amb diferents formats, ja que les mesures de la pantalla de l’ordinador no és igual que la pantalla d’un mòbil, i això s’ha de tenir en compte a l’hora de fer les peces. La Laura va explicar que és molt important tenir aquest detall en compte perquè “la majoria de tràfic que entra a la web del diari és pel mòbil”.

Tot seguit va explicar Raw Graphs, una eina també fàcil de fer servir i intuïtiva que incorpora uns gràfics de fluxos que tal com va dir “van molt bé per fer entendre coses tan complexes com són les tendències de vot a les eleccions”.

Un dels avantatges que tenen aquestes dues eines, a més de ser molt accessibles per a tothom, és que els gràfics es poden descarregar en format vectorial. D’aquesta manera, va explicar la periodista, pots personalitzar-los amb eines de disseny offline com l’Ilustrator, un recurs que fa possible acabar d’editar el gràfic i donar-li els últims detalls.

“Flourish es presenta amb moltes opcions, i permet fer stories perquè l’usuari navegui pel gràfic”. La Laura va parlar d’aquesta eina i va esmentar que, a banda de ser una de les més noves que han sorgit, inclou una nova opció: les stories. D’aquesta manera, tal com va explicar, dóna un valor afegit al teu treball, ja que és totalment interactiu amb l’usuari, permetent-li fer un petit viatge per les dades que s’hi representen al gràfic. D’exemple, va parlar del treball de la periodista Montse Hidalgo Pérez que va fer a El País Retina sobre la regulació espanyola de la tecnologia, una mena de timeline de com han anat adaptant-se les lleis als avanços tecnològics representat per colors i formes que van canviant a mesura que avances pel recorregut proposat.

A més, va continuar, aquesta eina és responsive i té la particularitat de poder descarregar l’html per tal que es pugui editar el gràfic amb codi web i donar les proporcions i estils que es desitgin.

Per últim, va parlar d’R i RStudio i de la llibreria de java script D3. Aquestes dues eines són més complexes però si es dominen, es poden aconseguir resultats molt originals.

Encara que R i R Studio són eines d’estadística, els periodistes l’estan fent servir molt avui dia per l’anàlisi i la visualització. Són d’open sources i permeten generar el gràfic a mesura que vas analitzant les dades, i a més, no cal estar connectat a Internet. I pel que fa a D3 és la llibreria de java script per fer gràfics per excel·lència, però has de conèixer el llenguatge. A nivell de grafisme, aquesta llibreria et permet obtenir uns resultats que valen molt la pena per l’interactivitat i l’originalitat.

Aquestes dues eines són més complexes, ja que necessiten uns coneixements previs de programació. Tot i això la Laura Aragó va facilitar a l’audiència dues fonts on poder trobar tutorials que expliquen el funcionament d’ambdós programes.

Pel que fa als mapes, va comentar que Datawrapper té molts aventatges. A més de poder crear gràfics, aquesta eina incorpora la informació geogràfica de moltes regions de tot el món. Aquest fet fa que la Laura sigui la primera eina a la qual recórrer, ja que tenint les dades geolocalitzades estalvia molt de temps a l’hora d’ordenar les dades i crear el mapa: “Datawrapper té molta informació geogràfica ja introduïda, i per tant no t’has de preocupar per això”.

Una altra eina per fer mapes és Carto Builder. Tal com va explicar la periodista, “potser no és tan intuïtiva com Datawrapper però tens una comunitat a darrera que t’ajuden si tens qualsevol problema o dubte”.

Leaflet i Qgis són les últimes eines que va mencionar. D’aquestes dues va destacar l’avantatge de Leaflet a l’hora d’actualitzar les dades d’un mapa. Aquesta eina et permet modificar les dades i de forma automàtica “el mapa, tot sol, es torna a pintar”, va dir.

Per últim, Qgis és una eina de geolocalització espacial, molt utilitzada pels cartògrafs, però que els periodistes fan servir perquè a més de poder creuar dades, com pot ser creuar la informació espacial de dos mapes, permet connectar amb Carto Builder i crear el mapa amb aquest software.

Per acabar, la Laura Aragó va deixar clar que “quan no cal la interactivitat, és millor fer imatges estàtiques i si a més saps fer servir eines de disseny com les d’Adobe, aprofita la qualitat de l’arxiu que t’ofereixen”.